Vanliga frågor
Här har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna vi får relaterade till vår Läkarmottagning – Vårdcentral . Finner du inte svaret på din fråga så kontakta oss så hjälper vi dig.
Nej, vi är både en företagshälsovård och en vårdcentral/husläkarmottagning.
Boka tid hos oss gör du genom att ringa oss på 0430-787 80.
Nej, patienten måste ges vård som är akut och inte kan anstå. Vid telefonssamtal kommer du sannolikt bli hänvisad till den mottagningen där du är listad. Detsamma gäller för planerad vård.
Listningen ger rätt till utredningar som kräver mer omfattande tid och resurser, jämfört med akut omhändertagande.
Nej! Man kan lista sig hos oss oavsett var man bor, även om det är i ett annat län.
Nej, det kan man inte. Om hen skickar in en amälan om att lista sig på en mottagning innebär det att man automatiskt blir avlistad från sin nuvarande mottagningen.
För att komma till vår mottagning krävs ingen remiss. Där görs en första bedömning av de besvär du har. Behöver du därefter besöka en specialist, kanske remiss krävs och då utfärdar vi en sådan.
Vill du söka öppen specialistvård i Halland, krävs ingen remiss, men du rekommenderas att först vända dig till din vårdcentral för att få rätt hjälp utifrån dina behov. Vill du gå direkt till specialistmottagningen skriver du en sk egenremiss. Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster eller ring den aktuella mottagningen.
Läs mer om remisser och remisskrav på 1177.se/remiss
Det är alla synonymer.